Tuesday, July 19

kidal = penakut ??? ceit!

assalamualaikum....
ari tu aku ade terbaca lam emel aku, tah sape yang antar tah... 

"Orang yang melakukan kegiatan lebih banyak dengan tangan kiri atau tangan kiri lebih mudah dipengaruhi oleh rasa takut dari orang-orang yang tangan kanan. Hal itu terungkap dalam hasil penelitian terbaru, yang akan dipresentasikan pada acara tahunan British Psikologi Society.
Psikologi telah menemukan bahwa orang kidal yang menonton film horor selama 8 minit akan menunjukkan gejala yang terkait dengan sindrom pasca trauma dibandingkan dengan orang-orang yang tangan kanan. Efek yang muncul sering terjadi pada orang yang mengalami gangguan sindrom pasca trauma. Saat ini, para ilmuwan telah percaya bahwa hasil yang diperoleh boleh  menjadi wawasan baru tentang bagaimana orang mengembangkan stres setelah trauma dan bagaimana otak menangani rasa takut.


“Prevalensi gangguan traumatic stress hampir dua kali lipat pada orang tangan kiri dari pada orang tangan kanan,” kata pemimpin studi Dr Carolyn Choudhary dari Queen Margaret University di Edinburgh.

Dr Choudhary mengatakan tampaknya bahwa setelah mengalami kejadian yang menakutkan (bahkan hanya dalam sebuah film), meninggalkan orang menyerahkan menunjukkan perilaku seperti orang yang menderita gangguan stress setelah mengalami trauma ketika menonton film horor.

“Hal ini berkaitan dengan bagaimana otak membuat kenangan ketika melihat sesuatu yang menakutkan. Di sebelah kiri tangan, sisi kanan otak mereka lebih dominan terlibat dalam ketakutan, sehingga kemungkinan hubungan dimulai dari sana, “kata Dr Choudhary, menurut Telegraph”

Dr Choudhary menambahkan bahwa kedua sisi otak memiliki peranan yang berbeda dalam menghasilkan gangguan stress setelah trauma. Untuk itu studi lebih lanjut diperlukan untuk memahami apa yang sebenarnya terjadi di otak.


ade ke? aku penakut ke ah? kalo tgk cite antu terjerit-jerit sampai perit tekak tu kira penakut gak ke? bagi aku normal je tu, dah terkejut kan, mesti la terjerit. hahahaha..kelaka pulak aku rase bila aku baca artikel nih. ade ke, buat la studi yg lebih memberangsangkan minda cikit..ish3...

banyak fakta yg aku baca pasal orang kidal nih. well, aku kan kidal..hihihi..yang ni aku baca dalam mastika.

range umur orang kidal 3 tahun lagi pendek dari orang yang guna tangan kanan..ish, nak cakap orang kidal pendek umur la tuh. 

then, every year, almost 2500 orang kidal meninggal sebab guna barang yang orang tangan kanan guna. 

aceli, ade keburukan dan kebaikan jadi kidalians ni...

KEBAIKAN:
 >>> hanya 10 peratus daripada 6.7 billion populasi di dunia yang kidal
means, orang kidal ni insan-insan terpilih yang sukar ditemui je la..hihi

>>> tulis tulisan jawi/arab lagi senang dari tulisan rumi
sebab, tulisan jawi kan stat dari kanan, so xde la sememeh je buku tuh   

>>> kamera DSLR memerlukan kedua-dua belah tangan sedikit menyenangkan warga warga kidal. tangan kiri digunakan untuk memegang lensa dan menyokong berat lensa tersebut. so, mereka dapat ubah fokus kamera & kamera jugak dapat disokong dengan mudah.
nampaknya kena cari kamera ni sebijik la :P


 >>> individu yang kidal ni menggunakan otak sebelah kanan untuk yang menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.
err, bijak ke aku? hihi..satu lg, SENI. aku ni memang tak berbakat langsung dalam bab melukis ni, lukis orang lidi aku terer ar..haha
>>> bagi kidalians ni, bila time drive kereta mesti senang sebab time nak masukkan gear kan guna tangan kiri even aku ni tak pandai bwk kete ag, tp fakta ni agk menyenangkan hati aku...haha

 

KEBURUKAN

>>> susah nak adapt dengan barang-barang yang dibuat untuk pengguna tangan kanan. contohnya, gunting. memang ade gunting untuk orang kidal, tapi susah nak carik ar. selain tu, meja yang dalam bilik kuliah tu. yang ni memang, aku surrender, kalo masuk kuliah yang pakai meja ni, mesti aku akan duduk selang 1 meja dari member aku, sebabnya aku akan guna meja yang di bahagian kiri aku. 


pastu lg 1, pisau yang guna untuk kupas buah tu. ni mmg useless pada aku, kalo aku guna jgk, alamatnya berjanggut la orang tunggu nak makan buah..haha

>>> kena pakai jam sebelah kanan tangan sebab kalau pakai jam sebelah kiri, dia macam mengganggu kita untuk menulis.
masa mula2 belajar pakai jam, memang aku pkai tangan kiri, tapi bila lama2 tuka pakai tangan kanan sbb sgt tak selesa.

>>> susah nak main badminton.
orang selalu merungut bila main badminton dengan aku sebab guna tangan kiri menyukarkan dia untuk dapatkan bulu tangkis tersebut. 

even ryoma ni men tennis, tp aku suke sbb dia kidal..^^

>>> susah nak guna pen yang ink basah & liquid paper
susahh. memang susahh. kena tunggu dakwat tu kering dulu baru boleh sambung tulis ayat lain. kalau tak, mesti comot punya sebab kita seret tangan kita atas tulisan tu, biasalahh dari kiri ke kanan. time exam memang jenuh la, xde guna liquid paper dh, sreeetttttttt je terus! =p



>>> orang pandang slack kalau makan dengan sudu mengunakan tangan kiri.
dah nak buat macam mana kalau dah terbiasa dari azali lagi menggunakan tangan kidal. tapi guna sudu je kidal, bila makan dengan tangan guna tangan kanan sajaaa ..

Rasulullah saw bersabda, “Wahai anak, bacalah nama Allah dan makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah seterusnya dengan tangan kananmu.” (HR. Bukhori Muslim)





but, it is not easy being lefty. banyak kelemahan daripada keburukan. walau apapun, setiap orang tu ada kelebihan masing-masing kan..! ;)

0 comments:

Post a Comment